Ispartalı böyle konuşur


isparta agizi - Isparta y�resi
Gızım Zıddık;

Öteygün abamın güveysine bi çit gafete yollevediydim iletivemediler mi?

Gireği gün evinüzün önünden geçerken sen essahtan bakıyodun. Yanına it tünmüş gibi neye fıyıvedin? Arıktan tüyüverdin.Saklambeş mi oyneyoz? Musandırada kelek saklanır gibi saklanıp durcek değilsin ya.Bi gısmetin çıkecek.

Gecey gün gâvede bişey duydum. Seni gôya emekli başçavuş Gavuz Amada vereceklerimiş. Dinine imanına bana vediğin sözler noluyo gı! Gocaya mı v'cen bubaya mı? Bakır ıprık gibi ben gibi genci gözeli duruyoken elin ehdiyar, bol donlu,mesli herifini netcen? Mayışı varımış, variyetliymiş..Elin herifine bakma sen.Ütülmüş mekke gibi oldum töbeolsun. Mayışı var deye , şalvar ağızlı gavır halan gandırıyo seni.. Mayış olup nolcek gı? Mayış seni ısıtcek mi? Pangınotları torbaya gat, goynuna al, zabaha gadar yat, ne gıymatı var?

Hem sen gızım gocaya mı va'cen bubaya mı? de.Gafete fidanı gibi ben duruyoken gözelim.o dibek garınlı,fil bacaklı ehdiyara varıp da netcen de..varman de.. Elin galbır gulaklı hırsız kedi enseli herifi kimi isdettirise isdettirsin. Daha garısı öleli gırkı bile çıkmadı. Utanmeyo mu bu herif..Yüğrülecek sankı.Garı mı yok gız mı yok? Bırak başka gapıyı çalsın. Hem variyet olup nolcek gı?Bağrıma lodos esmiş neyneyen de.

Merkebin gocamışı ne işe yarar? Haddini bilmez bi de teze yonca arar.. Bu yaşdaki goca neyime de.. Ver eline bastonu oturup beklesin bostanı.. Başga ne işe yarayecek?

Habarı duydum gafama sığmaz oldum. Ambaklanmış cövüz gibi şakka şakka oldu. Töbeolsun bu dertleri senin yüzünden edindim. Bağrımdan soguk sular döküldü. Eğerne bi de o davul garınlı herife seni versinle dirlik vermen, yeri göğü yırtarım. Hem bana verdiğin sözler noluyo gı? Ben eğlencelik leplebi miyim ki çiğneyip gevşecen?.. Hem zaten sen o buban yaşındaki ehtiyarla essahtan olamassın. Hani gönül deyo bi şarahmana suya bi dutam şeker at, yuduve gurtul bu dertten.Yalınayak, göğneksiz tingildesem alafı söğünmeyecek. Doydum, osandım gari bu habarlardan.. Bi bana bak fişne fidanı gibi bi de o dibek garınlı ehdiyara.. Gözün de mi görmeyo gı. Gara perde mi endi gözüne yoğusam? Hem ben ona goca mı dicen buba mı de? Sav get başından.Dilini eşşek arıları mı soktu? Aşır gapından getsin.

Bak gine paşa göynün bilir amma bin yattan bi bülüç eyidir. Bilmediğin yola girme daklaşır düşesin gızım. Bilmediğin aşı yeme davul olur şişêrsin.Yine paşa gönün bilir. Dediklerimi gulağına eyi gat. Gorkak davşan gibi düşünme gönül senin gönlün.. Kestir at..İki satır bana yazmaya da mı elin ermeyo.. Beni maraktan gurtar. beni sevdiğini yaz, bizim öte gapının mıhına dakleşdiri, usuldan fıyar gidêrsin.âşam âşam, şavk vurmaddan gari heç kimse görmeden. .. Şaşkın şaşkın suratını asma düz yol varıkana çamıra basma deye nefes tüketiyoz burda. Şunu eyıce gafana gat, parayla dirlik alamazsın, benden gözelini de bulamazsın. Paraya gandım sonunda yandım deme sakın. Bi bana bak ince baston gibi, bi ona bak geşmiş bostan gibi..Töbeolsun seni düşünüyom. Yedimehilli ol. Çeyizin haylı arabalar doldursun. bi hayla galdırsın. Eyi düşün gararı vercek sensin, rabbıye emanet ol. Kestâne kebap acele cuvap...


Cevap

Tefik; metdubunu Girreen bazarı günü aldım. Bi daha aban güvesiyle gafete felen yollama. Anam, halam hele akanam yüzüme bi hoş bakdılar.. Accık bi şeyler anımsar gibi oldular.

Dertlerim var dağlar gibi, velâkin söyleyemen eller gibi. Sen bi tek Gavuz Amat isdediyo bellemişsin, onu diline doleyon. Ermiş ekin, bişmesi yakın. Ben mayışı deye ehdiyar herife filen eh demen. Bi o yok ku... Beni Topak Hâfız da isdediyo. Ne eden ben onları ? Davulcunun Kel Üseyin de istemeye geldiler. Anam gapıdan çevirdi. Goca bulamadık gıza.Yüksek bacalı zengin gocalı felen isdemeyon ben. Yüz olcana elli olsun, ağzı yüzü belli olsun.

Sen gendin de gıyrata yaradın? Dilin bideci küreği gibi... Gıynaşık gonuşma.Marıl gibi laf etmeyi sevmen ben.Sanki gümrükden mal çıkarıyoz.

Yok fişne fidanı gibiymişsin, incecik baston gibiymişsin de,yok gafete fidanı gibiymişsin senden iyisini bulamazmışım da..atıyon. Öyüne öyüne ötürme,şöför mahalline oturma.. Gubarlana gubarlana gabından daşcen.. Sen öylesin böylesin de, biz çift garınlı gabak mıyız,marıl buruşuğu muyuz, yonusam hela ıbrığı mıyız len? Ak anam beni Şefdeli çiçeği gibi ak pembe gızım. Gızımı beyle paşalar istesin, her gün pirzolayıla beslesin. Gızım ak bullir gibidir, gara üzüm yedi mi ümüğünden geçekene görünür deye severdi. Sen ne zannediyon? Başım bacadan çıkmadı.
Saçımın teline müşderi gırk dene. Zengin değiliz amma gendimize göre tenceresinde bişirip gapağında yapıyoz. Beni bişirdiği yenmez, yüdüğü geyilmez, yedi dağın otunu yemiş, yediği tepit, geydiği çaput gızlâdan mı sandın? Testinin dışını yalamakla nolcek.. Elindeki hamır, netdiğin bellem belirsiz senin. O gadarda gubarlanma. Ağzına bakan, zabahına bayram olcek zannetcek. Elibağlı duvara çıkılmaz. Kesersiz çivi çakılmaz. Nefesin varsa zurna çalarsın. Sen heç gendini düşünmeyon. Gazanır köşeye gorsun, on olur, heç olmazsa yarın sırtına don olur. Saçına ilimon sıkıp daramayı biliyon da gendine iş aramayı niden bilmon? Gız istemeye geldiğinizde Oğlun ne iş ediyo? deye bizimkiler sorsa anan Arık başında iki dene guzu güdüyo mu diyecek? Yağını bulgurunu hazırlamadan aş bişirmeye durulur mu? Yüz direm darıyla baş değirmene çıkılmaz. Gapıma çift öküzlü gağnı isterim demeyom amma gır eşşekde ben seni aldım demeyle guru lafıla bitiyo mu? Varlık olmadan dirlik nasıl olcek? Yarın çalı çirpi bulup ocağı yakdık deyelim. Tencereye barmağımızı mı goyup yiyecez? Kebapcı kedisi gibi elden günden mi geçincez? Amma geçincemeni bulmadan, bi kesere sap olmadan, denizdeki balığa duz sürtmenin âlemi yok. Parayla dirlik alamazsın, benden gözelini bulamazsın dêyon boyuna.. Sen de benden gözelini bulamazsın, gelamma ne fayda iki çıbıldak ancak hamamda yakışır. Göğnün gırılmasın, benim gusuruma bakma. Doğrusunu söyleyon ben. Yoktan var eden Allah. Sen yoluna ben yoluma... Daha neler çıkar garşına. Bekleyen beklemesine amma nereye gadar... Doğruyu söleyen hora geçmez imiş. ilimon yalamış gibi yüzünü buruşturma.. Beni sona anlarsın... Gusura bakma. Allah seni de beni de eyilere düşürsün. Rabbime amanet ol.

Hiç yorum yok: